کد مطلب:163245 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:146

علم و آگاهی
مراد از علم، مجموعه ی اطلاعات نیست.اطلاعات كسبی و یا كشفی، باعث نمی شود كه تبعید و رجم در میان نیاید.مراد از علم، خصوصیتی از بینش و بصیرت است كه خشیت و حذر را در انسان شكل می دهد، كه:

«انما یخشی الله من عباده العلماء» [1] و «یتفقهوا فی الدین... لعلهم یحذرون». [2] .

این آگاهی و بینش با درك عظمت و جمال و محبت و حضور حق، در انسان سر بر می دارد و با توجه و درك از مرصاد و سنت ها و نظام و قانونمندی ها، آدمی را به اطاعت و تقوا می كشاند. چون اسلام، حد ذهنی و معرفتی است و ایمان حد قلبی


و احساس است و تقوا حد عمل و اطاعت است كه با همراهی صبر به احسان، و با همراهی خشوع و خشیت و انكسار به اخبات و به قرب و لقاء و رضوان می رسد.

پس توجه و درك عظمت انسان و توجه و درك از حضور و جمال و جلال و محبت و رفاقت الله و توجه و درك از مرصاد و سنت ها و قوانین و حق و اجل، باعث می شود كه آدمی، خودش را كم نفروشد و از خدا چشم نپوشد و در جهان قانونمند، شلنگ تخته نكند و فسق نورزد و از جایگاه خویش بیرون نیاید.


[1] فاطر، 28.

[2] توبه، 122.